Direktlänk till inlägg 22 september 2011

Skolminnen

Av Silvia Marinkovic - 22 september 2011 17:33

Det var under en engelsklektion i nian på Munkätteskolan i Malmö som jag lärde mig förstå vad ironi står för. Jag stod framme vid tavlan och skulle skriva något medan klassen och läraren satt i bänkarna.. Kommer ihåg att jag tyckte vår engelsklärare påminde om Sherlock Holmes och pratade med typiskt brittisk eng dialekt och udda kläder hade han. Han var cool med mysko. Sa inte så mycket och när han väl gjorde så behövde man tyda vad han menade.. 

I alla fall...

Denna dagen stod jag, klownen Silvia, framme vid gröna tavlan och har precis stavat till nått ord eller nått och vänder mig om och tittar ut på klassen.

Plötsligt säger läraren " Är din pappa glasblåsare?"

Klassen skrattar och jag fattar noll och med häpen min svarar " Ja .. känner du honom?" Klassen skrattar igen och läraren ser oförstående ut...

Jag själv är oförstående till att klassen skrattar. Jag frågar läraren igen 

" På allvar , känner du min pappa, han är glasblåsare på Kosta Boda.. ?"

Läraren sa inte ett ljud och bara stirrade på mig..

Till slut dog det hela ut.. och jag har ju i efterhand förstått att min lärare var ironisk och hade menat att klassen inte kan se vad jag skrivit på tavlan för jag stod i vägen och jag var inte genomskinlig så vida min far inte är glasblåsare.. Har en känsla av att han använt sig av detta skämtet i många år som lärare men att det nog tog slut den dagen.. Lite anade han att en dag skulle där vara en elev vars pappa faktiskt var glasblåsare...  Lång näsa på honom... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Silvia Marinkovic - 6 april 2013 18:52

En bit pizza är aldrig fel!

Av Silvia Marinkovic - 28 mars 2013 19:30

Is a friend indeed!!

Av Silvia Marinkovic - 28 mars 2013 09:57

Gamla Bettan på årlig hälsokontroll!

Presentation


Blogg om mitt liv och mina tankar i mitt älskade Malmö..

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Fråga mig

15 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Favoriter

RSS

Banners

Toppbloggare Blogglista.se BloggRegistret.se http://www.bloggtrafik.nu/banners/80x15a.jpg

Ovido - Quiz & Flashcards