Direktlänk till inlägg 25 november 2011

Helan och halvan..

Av Silvia Marinkovic - 25 november 2011 13:44

När jag praktiserade på Hospice ( avdelning för de patienter som är döende) så fick jag träffa många underbara människor. Två av dessa var gubbarna som kommer och hämtar de avlidna och kör till bårhuset. Jag brukade snacka med de och de var väldigt pratglada.. De berättade om sitt jobb och hade väldigt mycket humor fast med respekt på något sätt. De tog sitt arbete på allvar men inte sig själva direkt. De två var som tagna ur en film komedi.

De motsade varandra hela tiden och skulle jävlas med varandra och skämta..


Oavsett hur tungt det är när någon går bort så blev man glad att se dessa två komma in med båren genom dörrarna.. Underbart med underbra personligheter.. Jag tror inte att de hade kunnat överleva sitt arbete på något annat sätt än just genom att de har så kul med varandra.. De är som helan och halvan (fast båda är halvor).. Har många gånger tänkt på att de borde vara med i en reality-serie. 

Varför jag skriver om dessa gubbar är att de säkert glömt vem lilla jag var på Hospice som brukade skoja med de men jag kan inte glömma dem.. Dels för att de gjorde starkt intryck på mig och dels att det alltid är deras bild i tidningen eller på nätet jag ser när något mord eller dödsfall inträffat. De är alltid just dessa två som hamnar på bild. Tydligen gillar fotograferna ta bilder på bårkillarna när de ska transportera liket.. De ser ut som men in black.. 

Flabbar alltid när jag ser en bild på de med sina allvarliga miner...

Så nästa gång ni ser en bild i Sydsvenskan på gubbar som bär in ett lik i likbilen här i  Malmö så ska ni veta att det är helan och halvan ni ser. 


http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1554345/Mord-och-skottlossningar-med-gangkoppling-2011.html


http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1580706/Vittnen-och-webbkameror-kan-ge-ledtradar.html





 
 
Ingen bild

Dahin

25 november 2011 21:32

Här jag igen efter en längre resa genom riket....Precis som jag lovade... Återkommer!!! Det är definitivt den bästa texten som du har skrivit... nästan som i Frederico Fellinis anda. Lite svart .. lite vitt men lyssande ändå.
Att läsa dina texter är en ren poesi. Jag blev riktigt träffad när jag läste det här inlägget!! Hur så?? Av ren slump jobbar jag på 5:e vån i samma hus där Hospice ligger (2:a och 3:e vån) Barkgatan 11.Jag jobbar med människor med psykiska och socialmedicinska funktionshinder där jag försöker tillämpa mina KBT- kunskaper och färdigheter. Kanske har vi träffats i hissen då jag cirkulerar mycket in och ut pga arbetsuppgifrernas art. Mindre viktigt ! Jag har varit bara en gång inne i det sorliga Hospicen, sista gången när min bästa väns mamma var inne pga cancer. Den ända som jag kunde märka direkt i de trista rummena är att döden svävar i luften ständigt och säkert. Många gånger träffade jag olika människor i hissen och alltid tittade i deras fingrar.. Det gör jag dagligen men mest de sista två åren sedan jag började jobba på Barkgatan 11. Varför fingrarna!! På Barkgatan 11 finns 7 olika våningar men när jag träffas i hissen med några/någon av många tysta hissåkare är det ända som jag inte vill att de trycker på knappen nr 2 eller 3. Om de ändå gör det då ser jag direkt en oändlig sorg i deras ögon....även om några av de försöker artigt le och gömma sin djupa sorg. Starkast människor.... allt är lögn förutom döden... Personalen som jobbar på 2:a och 3:e våningen är riktiga hjältar (även de 2 halvor som du råkade träffa) men de kommer aldrig att synas eller höras i en tidning eller någon
media överhuvudtaget. Jag beundrar de alla anställda tillsamans med alla praktikanter som kommer dit... dig också Ćiro!!
1000 tack för den mänskiga och fantastiska texten som du skrev....!

Silvia Marinkovic

26 november 2011 08:47

Tack för det fina inlägget.

 
Ingen bild

Mira

26 november 2011 10:37

Först och främst vill jag säga att det är sååå underbart att du är tillbaka. Jag har saknat din blogg. Vad gäller ditt inlägg, så är det typiskt dig att hitta något positivt i alla situationer till och med när det handlar om döden! Jag är övertygad om att du i din blivande proffesion kommer sprida glädje runt om kring. Jag är stolt över dig, och glad att du lyssnade! Love u! <3

 
Ingen bild

Dahin

2 december 2011 21:16

Bravo Silvia !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 
Dahin

Dahin

2 december 2011 21:44

För en vän som har lämnat oss!!

http://www.youtube.com/watch?v=aR9Nit-3VDg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Silvia Marinkovic - 6 april 2013 18:52

En bit pizza är aldrig fel!

Av Silvia Marinkovic - 28 mars 2013 19:30

Is a friend indeed!!

Av Silvia Marinkovic - 28 mars 2013 09:57

Gamla Bettan på årlig hälsokontroll!

Presentation


Blogg om mitt liv och mina tankar i mitt älskade Malmö..

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Fråga mig

15 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Favoriter

RSS

Banners

Toppbloggare Blogglista.se BloggRegistret.se http://www.bloggtrafik.nu/banners/80x15a.jpg

Ovido - Quiz & Flashcards