Alla inlägg den 21 januari 2012

Av Silvia Marinkovic - 21 januari 2012 07:57

Jag är kluven..

Hur reagerar man när man hör att barn går omkring runt folkets park och rånar ensamma kvinnor. Jag går själv så många gånger både genom parken och runt om.

Jag låter min son leka där med sina kompisar och då är frågeställningen om de cyklar därinne, för det får de nämligen inte. Att tänka på om de rånar folk är abbsurt eller att de riskerar bli rånade av jämnåriga.

Men det är just den tanken som väcker rädsla. Vi föräldrar tror alltid det bästa om våra barn men jag tycker att detta kan vara en väckarklocka.


Det barngänget som turades om att råna folk med kniv är extremt unga och man undrar så klart hur det är hemma. Inget snack om att något inte står rätt till. Men vad jag vill komma till är att det är farligt att tänka att detta är barn från trassliga förhållanden och långt från mig och hur jag har det. Känslan jag får av artikeln jag läste på sydsvenskan är att det handlar om grupptryck och då plötsligt blir saker klarare och påfallande nära.

Grupptryck är något som alla barn kommer vara utsatta för någon gång i olika situationer.

Det jag vet om barnpsykologi är att denna åldern vill man passa in och gör allt för at vara en del av gruppen. Framför allt pojkar för de har större kompisgrupp än flickorna som ofta parar ihop sig två och två.

Vad vi som föräldrar bör tänka på är just att prata med våra barn om kompistryck och var gränsen går. Jag har en känsla av att någons föräldrar i det gänget som rånade fick sig sin livs chock när de hörde.. De barnen som har det dåligt hemma eller har problem påverkar andra barn som sen påverkar anda.. Känner stor lättnad att dessa barn är identifierade, inte för att det på något sätt är säkrare att gå i Folkets park så länge de vuxna rånarna är kvar, men för barnen skull som kanske kan få den hjälp de behöver och för våra egna barns skull.. 

Tack för ordet!


http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1602804/Polisen-forhor-11-aring.html

Presentation


Blogg om mitt liv och mina tankar i mitt älskade Malmö..

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Fråga mig

15 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Favoriter

RSS

Banners

Toppbloggare Blogglista.se BloggRegistret.se http://www.bloggtrafik.nu/banners/80x15a.jpg

Ovido - Quiz & Flashcards