Alla inlägg den 5 september 2011

Av Silvia Marinkovic - 5 september 2011 18:03

Ibland undrar jag vad jag håller på med.

Har massa vetenskapliga artiklar vi ska läsa denna terminen.

Jag tänkte vara ute i god tid och börja så smått med läsningen. Tanken var att typ läsa en artikel per kväll eller nått.

Problemet är att jag är så intresserad av allt jag läser att jag bara måste förstå varenda ord som står.

För er som brukar läsa medicinska vetenskapliga artiklar på engelska vet hur jobbigt det kan vara. Nu har jag spenderat några timmar på att flitigt använda mig av Engelskt lexicon här på nätet för att översätta ord jag har svårt för. Jag har kommit till halva förstasidan av artikeln.. (av 10 sidor)


Nu vet jag att mina studentkolleger brukar översätta texterna rakt av på google translate och sen läser de på svenska. Min tanke är att det inte kan skada att lära sig fler engelska ord även om de aldrig används i dagligt tal.

När jag sen börjar googla ord som marsupialisation, och finner svaret intressant börjar jag googla allt om detta tillstånd som inte har ett skit med min artikel att göra.

Det värsta är att jag då hittar något annat intressant i det jag läser och börjar googla igen. När jag väl återkommer till min artikel stöter jag på ett nytt ord som ska översättas och så är jag igång igen.I denna takten kommer jag vara klar med två artiklar till jul.. (Visserligen mycket smartare och expert på engelsk medicinsk terminologi.. )


Ni som ibland undrar varför jag ibland kan en masssa konstigt skit vet nu varför..


Jag är ett hopplöst fall och vet inte vad jag ska ta mig till med mig själv...

Av Silvia Marinkovic - 5 september 2011 06:51

Varje gång jag går förbi Folketspark vid parkmöllan, stannar jag och väntar på att få se en skymt av kängururna. Favoriten är den lille albinon..

Jag får sådana här starka myskänslor när det kommer till dessa djur som är så långt från deras hemmiljö som man kan komma..

Endå hoppar de glatt omkring. En har tom fått en liten bäbis vars nos tittade fram ur pungen. Ni kan tänka er mig som stod där och smälte med näsan genom staketet.


Plötsligt hoppade bäbisen ut ur pungen och jag stod o stirrade.. först var det aaahh.. sen tänkte jag att så söt var den inte... sen att den var väldigt smal.. liknade mer en pungråtta.. eller kloakråtta med den svansen.

Hade jag fått syn på den en mörk natt på gatan så hade jag skrikit lungorna av mig i skräck..

Gick därifrån ganska kluven och med dåligt samvete....  

  tog ett foto till er..

Presentation


Blogg om mitt liv och mina tankar i mitt älskade Malmö..

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Fråga mig

15 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Favoriter

RSS

Banners

Toppbloggare Blogglista.se BloggRegistret.se http://www.bloggtrafik.nu/banners/80x15a.jpg

Ovido - Quiz & Flashcards